Johanx2sson - Motorer och elektronik


Hastighetsmätare, konvertering från mekanisk givare till GPS-avläsning (2021)


Givaren till hastighetsmätaren på båten, en liten propeller under skrovet, gick sönder. Jag behöll mätaren, men ersatte givaren med simulerade signaler från en arduino med en GPS-modul (samma som för flödesmätningen nedan).

Diskussion på Maringuiden




Satte ihop lösningen tillsammans med en kollega en trevlig kväll.




Bränsleflödesmätning (2020)

På nyare motorer är det lätt att få ut en massa mätvärden. Volvo Penta KAD42:an som vi har i vår båt är en helt mekanisk dieselmotor och den har ingen elektronik. Båten den sitter i, en Windy 24 MC, har ett planande skrov. Det innebär att vid en viss hastighet lyfter sig båten ur vattnet och surfar delvis på ytan istället för att trycka undan allt vatten. Båten går alltså bränslesnålare vid högre hastighet än vid låg fart, upp till en viss gräns där bränsleförbrukningen per distans ökar igen pga ökat motstånd vid högre fart. Men hur hittar man den optimala sweetspot:en där bränsleförbrukningen är lägst utan mätvärden?

På en bensinmotor är det förhållandevis enkelt att mäta aktuell bränsleförbrukning. Man mäter helt enkelt hur mycket bränsle som trycks in i motorn. Allt eldas upp. I en dieselmotor är det lite knöligare. Bränslematningen är relativ till varvtalet. Bränsle som inte "får plats" matas tillbaka till tanken. Hur mycket det är beror på belastningen och varierar ganska mycket. För att få ut momentanförbrukningen måste man alltså mäta både flöde till motorn och från motorn samtidigt och räkna ut differensen.

Det finns kommersiella eftermarknadslösningar till äldre dieselmotorer för att mäta bränsleflödet. De är ganska dyra, typ 10 - 15 000 kr. Och det går såklart att bygga motsvarande lösning själv för ett par hundringar.

Det här behöver man:
- två flödesensorer för att mäta tur och returflöde från motor/tank.
- en GPS för att mäta aktuell hastighet
- någon slags mätare/display för att visa förbrukningen
- en processor/mikrodator för att göra beräkningen


Diskussion på Maringuiden





Mercruiser 4.3 (2018)

Ett av mina mer misslyckade och mest roliga projekt. Spontanköpte två inkompletta båtmotorer och satt ihop dem till en riktigt fin Mercruiser 4.3:a för att ersätta Volvo B30-motorn (AQ170) vi hade i förra båten. Tyvärr var den nya motorn för bred för att få plats i båten. Borde kollat det innan...
Men, kolla videon! Den låter riktigt skönt!




Video på första uppstart

Motorn igång efter förgasarjustering


Sterlingmotor (2016)

Att sätta ihop en fungerade sterlingmotor av gamla burkar och lite ståltråd ser jättelätt ut på videos på nätet. Och det är det kanske. Men det är ganska petigt med volymer och slaglängd för att det ska funka. Denna motor "floffade" hjälpligt runt på ett värmeljus och lite is på avkylningsytan. Lite av en besvikelse.




Drevrenovering

Fredagsmys med renovering av ett Pentadrev


Gräsklipparrenovering